مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

وقتی فضا توسط عناصر شکل دهنده فرم شروع میکند به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن؛ معماری بوجود می آید

FOK Ching

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

گذری بر یک پروژه کره ای

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۹ ق.ظ

مساله فضاهای سبز در زندگی شهری به جد دغدغه است. غالبا این دغدغه جدی، با پارک ها و فضاهای سبز کوچک شهری جواب داده میشن. در داخل کشور هم (حداقل در پایتخت) پارکهای خوبی ساخته شده اند. در سابر شهرها هم بعضا باغهای خوب و گاه تاریخی وجود دارن و با مردم در ارتباط هستن. اما در ادامه یک پروژه رو که در ابعاد شهری قابل بررسیه معرفی میکنیم. ویژگی بارز این پروژه، زنده کردن فضای مرده و تمهیدات معماران برای ارتباط بیشتر پروژه با مردمه. فکر میکنم این دست کارها بخصوص با توجه به فضای آلوده ی تهران، جو خشن، فاصله ی مردم از طبیعت و تشنج غلیظی که در شهر وجود داره نیاز عمده ای از شهر رو برطرف کنه. مسئله خیلی مهم هم مکان یابی پروژه است که چطوری میشه این پروژه رو تبدیل به یک معبر کرد و از حالت پارک خارجش کرد. ضمن اینکه خطی بودن این فضا امکان گسترشش در شهر رو فراهم میکنه و درکنار اون، دسترسی از هر نقطه شهر آسون تر میشه.


توضیحات این پروژه از وبسایت آرک دیلی استخراج و ترجمه شده است.


گروه طراحی MVRDV اخیرا به پاس یکی از پروژه هایش جایزه ای اخذ کرده. این پروژه تغییردادن اتوبان متروک 938 متری، در شهر سئول به یک باغ-آسمان یا اسکای گاردن بوده است. نام این پروژه باغ-آسمان سئول است. اهداف طراحانه ای که ذیل این پروژه مطرح شدند، "سبز" تر شدن شهر، جذابتر شدن و کاربرپسند تر بودن شهره. 254 نوع گیاه و درخت و بوته و گل در این معبر بزرگ و طولانی (نزدیک به یک کیلومتر) استفاده شده اند که به نوعی تحت عنوان کتابخانه ی گیاهان یاد میشه و نکته جالب اینکه به ترتیب حروف الفبای کره ای هم چیدمان شدند! و اما نقش مفید اون که شاید کاربران زیادی رو به خودش جلب کنه اینه که مسیر پیاده روی به سمت ایستگاه مرکزی سئول رو از 25 دقیقه به 11 دقیقه کاهش میده!

اونطوری که مدیر تیم طراحی و موسس شرکت توضیح داده، این باغ-آسمان میتونه زندگی افراد زیادی در سئول رو تغییر بده چرا که یک میانبر دلنشین از میان مناظر دلچسب در بین همه ی ترافیک و بتون شهر ایجاد کرده. این مسیر در اصل یک پارکه که شامل میراث طبیعی کره است و باعث ارتباط ساکنین شهر با طبیعت میشه. حتی این امکان تعبیه شده که در مواردی گیاهانی برای کاشت در سایر پارک ها، اینجا پرورش داده بشن و بعد به نقطه اصلی منتقل شن.

برای پویایی بیشتر فضا، کتابخانه ی عمومی، مغازه های خیابانی، گلفروشی و حتی چای فروشی هم پیش بینی شده. (ارتباط این تدابیر رو با درنظر گرفتن فرهنگ کره ای ها بهتر میشه درک کرد)

در آینده برای توسعه بیشتر پروژه، امکان نصب پلکان برقی و مکانیکی، آسانسور نیز درنظر گرفته شده. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۰
فردین طهماسبی

نظرات  (۱)

۰۱ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۰۱ فرزین خاکی
عکساتو نشون نمیده
پاسخ:
جدن؟ من مشکلی تو باز کردنشون نداشتم که

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی