مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

وقتی فضا توسط عناصر شکل دهنده فرم شروع میکند به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن؛ معماری بوجود می آید

FOK Ching

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

در این پست چند نکته درمورد عکاسی ساده و موثر را ارائه داده ام.

این مطالب با قدری ویرایش از سایت foto.ir بیان میشوند.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۲ ، ۰۱:۰۹
فردین طهماسبی
یک ویدئوی جالب از یک اسکیس و فیگور خاص!
از این لینک دانلود کنین
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۱:۱۲
فردین طهماسبی

سلام دوستان

اینم دست پر!

گزارش بازدید من و کاوه از موزه آبگینه و سفالینه های تهران

گزارش موزه های دیگر هم بزودی...!

ضمنا تمامی عکسهای این مجموعه رو خودم گرفتم  ©

اطلاعات این موزه رو میتونید از قسمت پیوندها --> فهرست موزه های تهران پیدا کنید.

دانلود گزارش

۴ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۲ ، ۲۱:۰۵
فردین طهماسبی

این مقاله از سایت آرشیتکتز با قدری تصرف و خلاصه سازی و نیز مصورسازی برداشت شده. با اینکه همچنان مقداری طولانی هست اما بنظرم ارزش وقت گذاشتن داشته باشه.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۲ ، ۱۴:۴۳
فردین طهماسبی

پیرو چند پست که پیش از این ارائه شده بودند و به بررسی ایستگاههای متروی تهران, مسکو و بیلبائو میپرداختند اینک به ارائه پستی درمورد یکی از طرحهای ایستگاه متروی اسپانیا میپردازیم. از نظر خود من نوآوری و جذابیت قابل توجهی در این طرح نهفته.

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۲ ، ۱۳:۵۶
فردین طهماسبی

بنابه درخواست مکرر هواداران و پیروانم, پس از مدتها انتظار و لحظه شماری پورتفولیوی اینترنتی خود را راه اندازی کرده و علاوه بر درج لینک در بالای صفحه, بدین وسیله نیز آنرا معرفی مینمایم!

مرسی اعتماد بنفس

:)

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۲ ، ۱۷:۰۹
فردین طهماسبی

   فیلم سه دقیقه ای پیش رو با نام "جایی برای نشستن" تلاشیست از سوی دانشجویان فردین طهماسبی و محمد مهدی کاوه جبلی برای به تصویر کشیدن آنچه که بعنوان روح حاکم بر بنا تعریف و شناخته میشود. این فیلم کوتاه روایتگر مرد نابیناییست که در هیاهوی شهر سیاه بدنبال محیطی امن برای کسب آرامش میگردد و در این راه کیفیتهای معماری مختلفی را از طریق درک (و نه مشاهده) بناهای شهری تجربه میکند اما در حقیقت تنها بناهای معدودی هستند که روح آرام و هویت تسکین دهنده ای دارند و میتوانند پناهی برای آرامش یافتن وی مهیا کنند.

   سازندگان این فیلم کوتاه، به خوبی آگاهند که با اطلاعات ناقص و دیدگاهی که تنها ظرف مدت دو ترم تحصیل در حوزه معماری بدست آورده اند، ابدا در جایگاهی نیستند که بخواهند قضاوتی همه جانبه و مطلق درمورد هویت داشتن یا نداشتن عناصر معماری شده ی شهری داشته باشند. بنابراین با علم بر اینکه تصمیم گرفتن دراین مورد امریست خطیر و پیچیده صرفا سعی داشته اند که حداقل بیننده را به تاملی در این رابطه وادارند و بعضا قضاوت را به عهده خود بیننده بگذارند.

ضمنا جهت سهولت و تسریع بارگذاری و دانلود، کیفیت فیلم به طرز قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

لینک دانلود

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۲ ، ۱۴:۴۱
فردین طهماسبی

پویانمایی کوتاه سیزده دقیقه ای درمورد مراحل ساخت بنا.

بنظر خودم صرف نظر از اینکه شیوه اجرای سقفش خیلی قدیمیه, بیان کلی این فیلم آموزشی خیلی عالی و مفید بود.

 

دریافت ویدئو

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۲ ، ۲۰:۲۸
فردین طهماسبی

 

معماران ZA جایزه ی دوم مسابقه ی بین المللی طراحی یک هتل در جنوب شهر نیویورک را از آن خود کردند. این طرح پیشنهادی همگن با ساختمان ها, کارکردها و ساختارهای خیابان در محله ی ۲۳ خیابان ۱۳۴ – ۱۰۰ در عوض جداسازی بازدید کنندگان از محیط و به منظور نزدیک شدن به هدف اصلی مسابقه ساخته خواهد شد. معماران ZA بعضی از اصول جدید سازماندهی هتل را بسط می دهند. از آنجایی که هیچ ساختمان هتلی به خودی خود وجود ندارد, آنها پیشنهاد کردند که اتاق های هتل در ساختمان موجود قرار بگیرد( ادارات, بخش مسکونی) و با تارهایی از مسیری بزرگ متصل شوند.

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۲ ، ۱۱:۱۵
فردین طهماسبی

تجربیات من از گفتگو ها و شنیده هایم گواه آنست که رشته ی معماری در نزد اکثر دانشجویان سایر رشته های مهندسی در نهایت بیرحمی و کم لطفی؛ به مثابه رشته ای تفننی با محوریت نقاشی و کاردستی تلقی میشود!

 

 

متاسفانه ما درجامعه ای زندگی میکنیم که معماری در آن مشهود نیست.

در شهری مانند تهران که بعنوان کلانشهر و پایتخت شناخته میشود نیز معماری (تقریبا) رو به افول است. ساختمانهایی که در تهران ساخته و مصرف میشوند غالبا (و نه بطور مطلق) از ارزشهای معماری تهی اند. بنابراین انسانهایی که در این رشته مشغول به کار یا تحصیل نیستند نمیتوانند رسالت معماری را به عینه درک کنند و نمیتوان انتظار داشت که افرادی فاقد شهود کافی و صحیح پیرامون این رشته بتوانند درمورد آن درست اندیشه کنند.

برخلاف تصور برخی از دوستان که معتقدند معماری روندی بازی گونه دارد و تفکری پشت بند آن نیست, بعنوان دانشجوی این رشته باید بگویم که معماری درکنار هنرمحور بودن, روندی منطقی و عقلانی را برای ترکیب فرم و آفرینش فضا طی میکند که صدالبته این مهم (منطقی و عقلانی بودن) عنصر لاینفک سیر طراحی است. معماری رشته ایست که دانش و هنر را به هم پیوند میزند.

هر فرم و مکانی که طراحی و اجرا میشود, در کنار مقولات صرفا محاسباتی ای که برایش تعریف میشود (مانند اندازه ها و ابعاد یا مسائل ایستایی و سازه ای و ... ) برای آنکه بتواند تاثیری که مدنظر طراح هست را بر مخاطب برجای بگذارد, باید هوشمندانه با بهره گیری از روالهای زیبایی شناختی و منطقی که بر چیدمان فرمها حاکم است طراحی و انگاشته شود.

با توجه به آنچه که گفته شد, صلاح است دانشجویانی که تمایل به ورود به این رشته ی خطیر و پرمسؤلیت را دارند (فارغ از بحث تواناییهای بالقوه یا بالفعل در زمینه رسم وطراحی) تفکر خود را نسبت به این رشته اصلاح و سختیهای آن را درک نمایند.

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۲ ، ۱۰:۵۶
فردین طهماسبی