مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

وقتی فضا توسط عناصر شکل دهنده فرم شروع میکند به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن؛ معماری بوجود می آید

FOK Ching

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

مسجد الغدیر

شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۲۹ ب.ظ

لینک زیر، در مورد بنای مسجد الغدیر و جزییات معماری این مسجده.

فکر میکنم ارزش دیدن داشته باشه.


http://eventspace.persianblog.ir/post/443/

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۰۷
فردین طهماسبی

نظرات  (۵)

ما از معصوم حدیث داریم که که ارتفاع سقف از یه حدی نباید بیشتر بشه.اندازش دقیق یادم نیست.ولی فکر میکنم حداکثر 5-6 متر بود.
حسی هم بخوام بگم.عکسای این مسجد منو یاد کلیسا مینداخت.مخصوصا عکسی که از بالا گرفته بود.آدم اون صمیمیت رو احساس نمیکنه.نمیدونم.شاید اگر از نزدیک حس کنم نظرم عوض شه..
۰۷ بهمن ۹۱ ، ۲۰:۵۸ صائب کفایتی
جالبه! داخلش بیشتر شبیه تیمچه ی بازار های سنتیه. حدیث هم فک نمی کنم خیلی معتبر باشه چون هر بیشتر مسجد ای بزرگی که ما رفتیم بیش از این حرفا سقفش ارتفاع داشت!
۰۹ بهمن ۹۱ ، ۱۴:۳۰ بهاره امانلو
ممنون که این مسجد متفاوتو معرفی کردید.
فک کنم معماری گنبدها نوعی نمود وحدت باشه (اینکه اشکال نسبتا هم شکل و با مقصد یکتا در اون ها به کار می ره) اما تفاوتی که این گنبد داره اینه که
 1- بین مراحلی که از پی هم اومدن همواری کمتری دیده می شه (مثل پله ی برعکسن، به جای اینکه زاویه شکستها بازتر باشه تا با همواری بیشتری به سمت بالا صعود کنیم) و
 2- خود شکل مربع که نسبت به چندضلعی هایی که بیشتر به دایره نزدیکن، میدان گذر کمتری داره.
شاید این نوعی هشداره که مثلا طی مراحل عرفان خیلی هم آسون نیست. و تعداد سطوحی که هر مرحله رو نشون می ده شاید تداعی کننده همون هفت مرحله عرفان باشه.
استفاده از آجر در نمای داخلی هم به نظرم جذاب ترش کرده.

البته صائب جان رد کردن یک حدیث یا هر چیز دیگه انقدر ها هم راحت نیستا!! .

در ضمن اونچه که تا کنون انجام میشده،دلیلی نداره معیار درستی یا نا درستی باشه.

۱۱ بهمن ۹۱ ، ۲۲:۱۴ صائب کفایتی
از طرفی در زمان حضرت سلیمان (ع) به دستور حضرت سلیمان (ع) معبد رو اون قدر بزرگ ساختن که نماد قدرت الهی باشه. حالا به نظر من سقف رو کوتاه ساختن یا ... برای مسجدی که مظهر اسلامه برای من قابل قبول نیست به هر حال منم ممکنه اشتباه کنم خوب.. حدیث رو رد نکردم کامل، گفتم با عقل ناقص بنده حقیر نظر من اینکه شاید درست نباشه
پاسخ:
بچه ها، بیخیال!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی