مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

وقتی فضا توسط عناصر شکل دهنده فرم شروع میکند به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن؛ معماری بوجود می آید

FOK Ching

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

به بهانه انتخاب رشته

جمعه, ۱۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۶ ق.ظ

تجربیات من از گفتگو ها و شنیده هایم گواه آنست که رشته ی معماری در نزد اکثر دانشجویان سایر رشته های مهندسی در نهایت بیرحمی و کم لطفی؛ به مثابه رشته ای تفننی با محوریت نقاشی و کاردستی تلقی میشود!

 

 

متاسفانه ما درجامعه ای زندگی میکنیم که معماری در آن مشهود نیست.

در شهری مانند تهران که بعنوان کلانشهر و پایتخت شناخته میشود نیز معماری (تقریبا) رو به افول است. ساختمانهایی که در تهران ساخته و مصرف میشوند غالبا (و نه بطور مطلق) از ارزشهای معماری تهی اند. بنابراین انسانهایی که در این رشته مشغول به کار یا تحصیل نیستند نمیتوانند رسالت معماری را به عینه درک کنند و نمیتوان انتظار داشت که افرادی فاقد شهود کافی و صحیح پیرامون این رشته بتوانند درمورد آن درست اندیشه کنند.

برخلاف تصور برخی از دوستان که معتقدند معماری روندی بازی گونه دارد و تفکری پشت بند آن نیست, بعنوان دانشجوی این رشته باید بگویم که معماری درکنار هنرمحور بودن, روندی منطقی و عقلانی را برای ترکیب فرم و آفرینش فضا طی میکند که صدالبته این مهم (منطقی و عقلانی بودن) عنصر لاینفک سیر طراحی است. معماری رشته ایست که دانش و هنر را به هم پیوند میزند.

هر فرم و مکانی که طراحی و اجرا میشود, در کنار مقولات صرفا محاسباتی ای که برایش تعریف میشود (مانند اندازه ها و ابعاد یا مسائل ایستایی و سازه ای و ... ) برای آنکه بتواند تاثیری که مدنظر طراح هست را بر مخاطب برجای بگذارد, باید هوشمندانه با بهره گیری از روالهای زیبایی شناختی و منطقی که بر چیدمان فرمها حاکم است طراحی و انگاشته شود.

با توجه به آنچه که گفته شد, صلاح است دانشجویانی که تمایل به ورود به این رشته ی خطیر و پرمسؤلیت را دارند (فارغ از بحث تواناییهای بالقوه یا بالفعل در زمینه رسم وطراحی) تفکر خود را نسبت به این رشته اصلاح و سختیهای آن را درک نمایند.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۴
فردین طهماسبی

نظرات  (۲)

۱۴ تیر ۹۲ ، ۱۲:۲۶ محمدرضا نقی زاده
خیلی خوب بود.(:
۱۴ تیر ۹۲ ، ۱۳:۱۶ صائب کفایتی
عالی بود
اما با این جاش مع گفتی رو به افول است مخالفمو چون الان هم اکثرن دارن اهمیت میدم و تقربا مرکز به بالا تهران معماری رو جدی گرفتن
پاسخ:

البته بستگی داره معماری رو چی بدونیم.

در اینکه برای ساختن برخی ساختمانها معماری لحاظ شده شکی نیست اما بنظر من خیلی از اون مقوله هایی که بعنوان معماری, ساخته و با قیمت بالا فروخته میشه جز بازی با عناصر مختلف معماری جهان (که بعضا ارتباطی هم به یکدیگر ندارند) چیزی نیست.

 

یه جور بساز بفروش شیک و پیکه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی