مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

وقتی فضا توسط عناصر شکل دهنده فرم شروع میکند به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن؛ معماری بوجود می آید

FOK Ching

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

داریم اصلا؟!

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۱۲ ب.ظ

برای طراحی هر بنا معمار زبده تلاش میکند تا به نما و فرمی ایده آل برسد که بتواند با زبان اشکال و نیز چیدمان فرمها احساس مورد نظر و مرتبط با کاربری بنا را به بیننده منتقل کند.

تجربه ی بنده بعنوان دانشجوی ترم دوم بر این اساس شکل گرفته که در طراحی هایم باید بتوانم بعنوان مثال برای یک ساختمان اداری نما و فضایی طراحی کنم که بیننده ی بنا (حتی بینندگان عام و نیز کودکان) بتوانند اداری بودن ساختمان را با ناخودآگاه خود درک کنند که البته این مورد را سعی کردم در طراحی نمای مهدکودکی که بعنوان تمرین کلاسی انجام دادیم تمرین کنم. به این معنی که با ایجاد فضاهای پر و خالی در نمای ساختمان مهد کودک، حس پویایی و نشاط را منتقل کنم که به گواه اساتید گرامی به موفقیت نسبی در سعی به درک این احساس دست یافتم.

در حال حاضر احساس میکنم که این مهم  یعنی بیان کاربری بنا بواسطه فرم و نما، در میان معماران و سازندگان بسیاری از بناها نادیده گرفته میشود

 

 

از دوستان هم ترمی فرهیخته و یا عزیزان ترم بالایی خواهش میکنم درمورد این پست حتما نظر بذارن و این دیدگاه منو نقد کنن که اگر لغزشی دارم، اصلاح کنم.

ممنون میشم

 

:)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۱۲
فردین طهماسبی

نظرات  (۳)

۱۶ اسفند ۹۱ ، ۱۴:۰۶ امیر حاتمی
اصولا این ایده در مجامع مختلف معماری هم مزموم است هم محبوب .
شاید نظرات مخالف نظر شما هم شنیدنی و تاثیر گذار باشه...

این پست در مورد مبانی نظری معماریه که این مورد رو هم میتونی توش پیدا کنی...
حالا چرا انقد لحن متنتون جدیه؟؟

به نظرم همه ی این ها به ایده ی طراح ربط داره! گاهی طراح میخواد نماش به عنوان یه حجاب عمل کنه و پشتشو بپوشونه و مخفی کنه! گاهی میخواد نما با محیط اطراف منتظبق بشه و ممکنه اصلا نشون نده پشتش چیه (مثلا جاهایی مثل محلات سنتی و دارای ارزش تاریخی که یه بنای اداری وسطش ساخته میشه!) وووو ...

پیشنهاد میکنم کارای ونتوری رو نگاه کنی و در موردشون بخونی نظراتش خیلی جالبه! :)
 موفق باشی
پاسخ:
mamnoon az hozooretoon
چرا آتش آتشدان خاموش شده؟
راستی نظر من ثبت نشده یا مجوز انتشار نگرفته؟!
پاسخ:
atashdan be dalile feghdane resalate tojih konande hazf shod!!

nazare digei az shoma sabt nashode ke bekham namayesh bedam. vagarna man be khodam ejazeye adame taide nazarate shoma doostan ro nemidam!
:))))


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی