مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

وقتی فضا توسط عناصر شکل دهنده فرم شروع میکند به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن؛ معماری بوجود می آید

FOK Ching

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

کبوترخانه؛ اعجاز معماری ایرانی

چهارشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۱، ۰۷:۵۷ ب.ظ

معماران ایرانی به دلیل نگاه عالمانه به اقلیم و علم زیست شناسی، عجایبی حیرت انگیز و ماندگار با عنوان کبوترخانه های ایرانی خلق کرده اند.

کبوترخانه های ایرانی مانند بسیاری از مظاهر هنری ایران ناشناخته مانده اند این در حالی است که این برجهای زیبای کبوتران به عنوان زیرساخت تاسیسات کشاورزی در تمام ایران از کناره های شرقی دریاچه ارومیه گرفته تا کویر یزد و میبد و برخی روستاهای نطنز و کاشان و از جنوب خراسان و طبس گرفته تا گوشه و کنار شهرها و آبادیهای این سرزمین حضوری پیوسته داشته است.


 تنها در حوالی اصفهان بیش از سه هزار برج زیبای کبوتر وجود داشته است و استان یزد نیز در شهرستان میبد یکی از زیباترین کبوترخانه ها را در خود جای داده است.
طراحی و عملکرد کبوترخانه ها بسیار جالب و عالمانه بوده به گونه ای که در جذب کبوتران و خلق زیستگاهی امن برای کبوتر، حیرت برانگیز بوده است.

عملکرد اقتصادی کبوترخانه ها در گذشته بر کسی پوشیده نیست زیرا این مکانها زمانی کارخانه ساخت مرغوبترین کود جهان شناخته می شدند. در اصل برج کبوترخانه هم به لحاظ حمایت از پرندگان بی پناه و هم به جهت استفاده ای که در گذشته از کود آنها برای کشاورزان می کردند قابل توجه است. 




 فضای داخلی کبوترخانه ها گاه محل اجتماع بیش از 25 هزار کبوتر بوده و مانند دژ نظامی در برابر همه دشمنان کبوتر که کم هم نیستند، مقاوم و نفوذ ناپذیر بوده است.
ساختار معماری کبوترخانه به گونه ای بوده که هرگز پرندگان مهاجم را درون برجها راهی نبوده است زیرا نحوه ساخت این کبوترخانه به گونه ای بوده که امنیت همراه با آرامش و آسایش کبوتران را تأمین کند. دقت در اجرای این برجهای کبوتر به حدی بوده است که درصد اشتباه ورود پرندگان مزاحم را به صفر می رسانیده زیرا اگر حتی یک مورد پرنده یا حیوان مهاجمی به درون این کبوترخانه راه می یافت، هرگز هیچ کبوتری احساس امنیت نمی کرد و کبوترخانه خالی از حضور کبوتران می شد.

آشیانه ها آنچنان زیبا و منظم با مدولهای یک شکل و از مصالح کاهگل ساخته شده بود که در تابستان بسیار خنک و به گونه ای بوده است که باد در فضای آن جاری بوده و برعکس در زمستان گرم و از وزش بادهای سرد محلی در امان بوده است.
همه این تمهیدات منجر به خلق این شاهکارهای معماری یعنی کبوترخانه های ایرانی شده است. قطر سوراخهای ورودی کبوتران به داخل برجها به اندازه ای ساخته شده که تنها کبوتران می توانستند وارد آن شوند و پرندگان مهاجم قادر به ورود به داخل آن نبودند.
 

از علوم دیگر در ساخت برجهای کبوتر همچون استفاده از دانش فیزیک با توجه به اصل تشدید به منظور توجه و پرواز همزمان دسته جمعی حدود ۱۴ هزار تا ۲۵ هزار کبوتر در اثر برخاستن ناگهانی که ارتعاشات بسیار قوی را به دنبال دارد، عالمانه بهره برده شده است.
هندسه و ریاضیات به خاطر به حداکثر رساندن سطح در حجمی ثابت و بهره گیری از اصول زیباشناختی آن چشمگیر است.


دانش جانورشناسی و روانشناسی جانوری از دیگر علومی است که در ایجاد تجهیزات دفاعی کبوترخانه و تمهیدات مکانیکی، بیولوژیکی و شیمیایی برای مبارزه با دشمنان کبوتر اعمال می شده است.
معماری داخلی کبوترخانه ها استثنایی است؛ عظمت این بناها هم به سبب گستردگی و شکوه و هم به سبب تنوع در فرم اعجاب برانگیز است و این بناها مانند سایر آثار معماری ایرانی هم از عملکرد وافر و هم از فرم زیبایی پیروی کرده است.

مهراز نوشت: البته با ورود کودهای شیمیایی به چرخه کشاورزی، استفاده از کودهای طبیعی خواه ناخواه کاهش یافته. بعلاوه بدون شک روشهای دانش بنیان تری برای رسیدن به کودهای طبیعی بکار گرفته میشود که صدالبته از ارزش کاربری بنای کبوترخانه ها در زمان حال میکاهد اما یقینا نمیتواند مانع درخشش ظرائف معماری و مهندسی این بناها در زمانهای گذشته شود.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۰۹
فردین طهماسبی

نظرات  (۳)

۱۰ اسفند ۹۱ ، ۲۱:۳۶ بهاره امانلو
ممنون به خاطر معرفی این بناهای جالب. من که شخصا از وجود و کاربری شون اطلاعی نداشتم. مطلب خیلی مفیدی بود.
پاسخ:

خواهش میکنم،

خوشحالم که مقاله رسالتش رو به انجام رسونده

ای کاش انقدر کلی صحبت نمیکرد.حداقل چند تا دلیل جزئی تر برای این همه شگفتی علمی و هنری می آورد!.مثلا میگفت دلیل وجود اون طاقها در فضای داخلی چیه؟
این طور مطالب بیشتر به درد بروشورهایی میخوره که دست توریستها میدن نه معمارها!
باز هم ممنون به خاطر اینکه این بنا رو معرفی کردی.
پاسخ:

:)

تازه کلی از متنو حذف کردم خودم تا به یه سری تعاریف معقول تری برسیم!

یه جاهایی گفته بود این ابنیه جزء عجایب هفتگانه میتونن باشن! و یه سری جاهای دیگه هم همش تاکید روی هوشمندی و ظرافتهای بی بدیل اقوام پاک ایرانی (!تقریبا با همین ادبیات که نوشتم!) کرده بود و درکل متنش رو غیر قابل هضم کرده بود.

۱۱ اسفند ۹۱ ، ۱۷:۴۵ علی حاجی اکبری
خیلی ممنون :).
پاسخ:
mokhlesim ali agha!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی