مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

وقتی فضا توسط عناصر شکل دهنده فرم شروع میکند به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن؛ معماری بوجود می آید

FOK Ching

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

رابطه موسیقی و معماری-2

جمعه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۱، ۰۸:۰۳ ب.ظ

در این پست به ارائه بخش دوم مقاله رابطه موسیقی و معماری پرداختم. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره.



به گوشه دیگری میرویم. سرتان را بالا بگیرید، تا چشم کار می کند آسمان خراش می بینید. حالا جلویتان را نگاه کنید، صفی طویل از ماشینها را می بینید که در ترافیک (‏traffic jam‏) گیر کرده اند و بوق می زنند. چند نفر پایین برج کنار شما گدائی می کنند و یک زن آنطرف خیابان جیغ و داد می کند و صدای شیونش از ربوده شدن دختر ۷ ساله اش خبر می دهد. مدام شانه شما بین جمعیت گیر می کند و همه به شما تنه می زنند و بی تفاوت از کنارتان می گذرند. ناگهان می بینید کیف پولتان در دست کودکی ۱۰ ساله است و به سرعت از میان جمعیت فرار می کند و ناپدید می شود. اینجا جایی مثل شیکاگو یا نیویورک است. شما در این صحنه موسیقی هوی متال(‏Heavy metal‏) در ذهنتان پخش می شود. این سبک از موسیقی اصلا برای اعتراض و بیان همین نابسامانی ها و نا امنی ها بوجود آمده است. اغلب وارد مسائل فلسفی می شود و از حماسه نیز میگوید. اکنون خواننده با صدایی عصبانی و شاید محزون از این اوضاع شکایت می کند. صدای هارش گیتار لید و ریتم، صدای ماشینهای موتوری را به یاد شما می آورد. این موسیقی خیلی خوب به این وضع اعتراض می کند. چشم خود را دوباره ببندید. از خیابانها بگذرید و خود را از بین برج ها به یکی از محله های سیاه پوستان برسانید. در یکی از کوچه های کثیف و باریک می بینید چند سیاه پوست، با شلوار و لباسهای گشاد و کتانیهای بزرگ که احتمالا کتانی بسکتبال است را می بینید که قوز کرده و به گردن خود، چند آویز طلائی انداخته اند. آنها مدام همدیگر را مسخره می کنند و بلند بلند می خندند و مدام سیگار می کشند. گویی خود را از شلوغی و هرج و مرج کنار کشیده اند و به آن هیچ اعتناعی نمی کنند. دوباره یکی دیگر را گیر آورده و به باد تمسخر می گیرند. آن گوشه روی سکو آن کودک ۱۰ ساله ای که جیب شما را زده نشسته است. شما در این صحنه در حال گوش کردن به موسیقی رپ هستید. این موسیقی توسط سیاه پوستان در شهر های شلوغ پدید آمد و شاخه ای از موسیقی شهری (‏urban music‏) شد. آنها سالها به صورت زیرزمینی دور هم حلقه زده و بی اعتنا به هرج و مرج بیرون، یکدیگر را مسخره کرده و لذت برده اند. در گوشه های دیگر شهر شما ممکن است صدای موزیک های راک، پانک، رِگه، هیپ هاپ، کانتری با تمام زیر شاخه های دیگرشان و حتی جَز و کلاسیک بشنوید. می بینید فرهنگ، معماری و اقلیم چگونه روی موسیقی دنیا و حتی موسیقی های یک کلانشهر تأثیر گذارده است؟
زمانی که در اروپا فیلسوفانی زیبایی شناسی را با معادلات ریاضی بررسی می کردند و سلیقه انسانها را با اعداد اندازه گیری می نمودند، معماری و موسیقی کلاسیک بسیار زیبا با یکدیگر خلق شدند و خلق کردند. حتی امروزه اگر بخواهیم برای یک بنای کلاسیک موسیقی انتخاب کنیم، بی شک قطعات کلاسیک می توانند شکوه و عظمت آن بنا را بیان و شاید دو چندان کنند. مثلا برای نشان دادن شکوه و عظمت بناها در برنامه های مستند، دیده می شود از آثار کلاسیکی از قبیل دَنس ۱ و ۲ اثر برامس بهره گرفته اند.
موسیقی اصیل ایرانی با اینکه به قول استاد حسین علیزاده تصویری نیست، ولی باز خاطره اماکن و شهرهای مختلف را زنده می کند. موسیقی هر ناحیه از ایران با همان توضیحات قبلی شکل گرفته و تکامل پیدا کرده است. با گوش دادن به تاریخ موسیقی اصیل، می توانید در ابتدا خود را در کوچه باغهای شیراز و اصفهان دو صده قبل و شاید بیشتر بیابید. هر چه به آثار متأخر نزدیک می شویم خود را بیشتر در فضاهای شهری می یابیم تا اینکه بالاخره از تهران قدیم، لاله زار، سنگلج و غیره سر در می آوریم.
برای بررسی بیشتر روند شکلگیری موسیقی در مناطق  مختلف نیاز به بیان کامل روند تکامل موسیقی در تاریخ آن است که اینجا از مقال دور است.


       

 
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۱۳
فردین طهماسبی

نظرات  (۲)

۱۴ بهمن ۹۱ ، ۱۰:۲۰ صائب کفایتی
خیلی جالب بود مخصوصا بررسی موسیقی هوی و رپ. ..
اولا من نفهمیدم نویسنده چه  طور به ابن نتیجه رسید که معماری روی موسیقی تاثیر گذاشته؟!.دلایلی که ذکر شد همه جامعه شناسانه بود تا معمارانه.
کسی که رپ میخونه به برآورده نشدن انتظارات و نیازش از جامعه اعتراض داره(البته منهای رپرهای سرخوش ایرانی!) نه به معماری و شهرش.هر چند که اینها تاثیراتی دارند اما اصل نیستند.
موسیقی متال هم بعد از خشونت هایی که در جنگ جهانی دوم شکل گرفت،پدیدار شد..البته درمورد هِوی متال اطلاعاتی ندارم.
درمورد این که هر موسیقی ای یادآور مکان،زمان یا واقعه خاصی است: علامه جعفری در کتاب"موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی" نظر دیگری دارن که نظر من هم به نظر ایشون نزدیک تره.
ایشون میگن که اگر امروز ما طبل و دهل رو مختص رژه نظامی میدونیم،به این دلیله که از ابتدا فقط با این کارکردش آشنا شدیم.ولی اگر روی همون سازها اشغار تغزلی خونده میشد،نظر ما هم فرق میکرد.(البته این برداشت من از حرفای ایشونه.ممکنه به خطا رفته باشم.)
پاسخ:
من برداشتم از این مقاله این بود که موسیقی ای مانند هوی یا متال به اقتضای خشونت (یا حداقل عدم لطافت ظاهری) موجود در آسمانخراشهای کلانشهری که آهنگساز مربوطه توش رشد ویا زندگی کرده بوجود آمده.
حالا همون آهنگساز اگه توی روستای ابیانه خودمون قرار میگرفت، احتمالا به فضاهای دیگری از موسیقی فکر میکرد. نه متال یا هوی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی